وبلاگ علمی، آموزشی، و پژوهشی دکتر حسن خانی

این وبلاگ برای اطلاع رسانی آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات علمی به دانش پژوهان ارجمند پدید آمده است.

وبلاگ علمی، آموزشی، و پژوهشی دکتر حسن خانی

این وبلاگ برای اطلاع رسانی آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات علمی به دانش پژوهان ارجمند پدید آمده است.

وبلاگ علمی، آموزشی، و پژوهشی دکتر حسن خانی
این وبلاگ برای اطلاع رسانی آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات علمی به دانشجویان و دانش پژوهان گرامی به ویژه دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مهندسی برق دانشگاه صنعتی قوچان پدید آمده است.

🌷🌷🌷 🌸نوروز در آیینه آیات و روایات🌸🌷🌷🌷

يكشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۹، ۱۱:۳۶ ق.ظ
🌷🌷🌷 🌸نوروز در آیینه آیات و روایات🌸🌷🌷🌷
👌معلّى می ‏گوید: در صبحگاه نوروز به حضور امام صادق علیه ‏السلام رسیدم. حضرت از من پرسیدند: معلّى آیا از امروز چیزى می ‏دانى؟ گفتم: خیر، لیکن ایرانیان امروز را بزرگ می ‏دارند و به یکدیگر تبریک می ‏گویند. امام فرمود: گرامیداشت امروز به سبب وقایعى بزرگی است که در آن رخ داده است:
 
🌷" نوروز" همان روزى است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که بنده خدا باشند، براى او شریک نگیرند و غیر از خداوند کسى را عبادت نکنند؛ یعنى روز آزادى است. (آیه 172 سوره اعراف)
 
🌷" نوروز" همان روزى است که براى اولین مرتبه خورشید طلوع نمود؛ یعنى روز روشنایى و درخشش است.
 
🌷" نوروز" روزى است که کشتى نوح بر "جودى" نشست؛ یعنى روز نجات از عذاب الهى است. (آیه 44 سوره هود)
 
🌷" نوروز" روزى است که حضرت ابراهیم علیه ‏السلام بت ‏ها را شکست؛ یعنى روز مبارزه با شرک و بت ‏پرستى است. (آیات 93 سوره صافات و 48 سوره انبیاء)
 
🌷" نوروز" همان روزى است که جبرئیل امین بر پیامبر صلی ‏الله علیه ‏و ‏آله هبوط نمود؛ یعنى روز دریافت پیام الهى است.
 
🌷" نوروز" همان روزى است که رسول ‏الله صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله حضرت على علیه ‏السلام را بر دوش گرفت و بت ‏هاى قریش را از بالاى کعبه به زمین ریخت؛ یعنى روز پیراستن خانه ‏هاى پاک از آلودگی ‏هاست. 
 
🌷" نوروز" روزى است که پیامبر صلی ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله حضرت على علیه ‏السلام را در محل "غدیر خم" به مردم به عنوان امیرمؤمنین معرفى کرد؛ یعنى روز پیمان با ولایت است. (آیات 3 و 67 سوره مائده)
 
🌷" نوروز" همان روزى است که قائم آل محمد صلی ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله، حضرت مهدى عج الله تعالی فرجه الشریف، ظهور پیدا می ‏کند و بر دشمنان عدالت پیروز می ‏گردد و حکومت عدل اسلامى تشکیل می ‏دهد.
 
🌸قال ‏الصادق (ع): ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج لانه من ایامنا و ایام شیعتنا، حفظته العجم و ضیعتموه انتم‏ (بحارالانوار جلد 59)
 
🌷امام صادق (ع) فرمودند: نوروز که می ‏آید ما منتظر فرج هستیم، زیرا نوروز از روزهاى ما و روزهاى شیعیان ما است. پارسیان آن را نگه داشتند و شما (اعراب) آن را تباه کردید🌷
 
🌷"نوروز" روزی است که هزاران نفر از بنی اسرائیل که از فرمان خدا برای جهاد سرباز زده بودند به درخواست حضرت حزقیل علیه السلام زنده شدند. این گروه به دلیل نادیده گرفتن امر رهبر الهی شان گرفتار طاعون شدند و به بهانه فرار از طاعون از شهر خارج شدند و پس از فرار در خود احساس قدرت و استقلال کردند و با نادیده گرفتن اراده الهی و چشم دوختن به عوامل طبیعی دچار غرور شدند و خداوند آنها را نیز با همان بیماری طاعون نابود ساخت. (آیات 246 و 243 سوره بقره)
 
🌷"نوروز" روزی است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم علی علیه السلام را به وادی جنیان فرستاد تا آنها را به دین اسلام دعوت کند.
 
🌷"نوروز" روزی است که مردم با علی علیه السلام دوباره بیعت کردند و ایشان را به خلافت رساندند.
 
🌷 "نوروز" روزی است که علی علیه السلام در جنگ نهروان بر خوارج پیروز گشت.
 
🌷"نوروز" روزی است که حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بر دجال پیروز می شود.
🌷🌷🌷
با سلام و احترام،
گفت پیغمبر به اصحاب کِبار
تن مپوشانید از باد بهار
آنچه با برگ درختان می کند
با تن و جان شما آن می کند
سال نو را خدمت همه شما عزیزان شادباش می گویم و از درگاه خداوند مهربان بهترین ها را برای شما و خانواده گرامی تان آرزومندم🌷
ارادتمند شما، حسن خانی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۲۴
حسن خانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی