وبلاگ علمی، آموزشی، و پژوهشی دکتر حسن خانی

این وبلاگ برای اطلاع رسانی آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات علمی به دانش پژوهان ارجمند پدید آمده است.

وبلاگ علمی، آموزشی، و پژوهشی دکتر حسن خانی

این وبلاگ برای اطلاع رسانی آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات علمی به دانش پژوهان ارجمند پدید آمده است.

وبلاگ علمی، آموزشی، و پژوهشی دکتر حسن خانی
این وبلاگ برای اطلاع رسانی آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات علمی به دانشجویان و دانش پژوهان گرامی به ویژه دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مهندسی برق دانشگاه صنعتی قوچان پدید آمده است.

قرآن کریم در آیه ۳۰ سوره انبیاء، نظریه مه‌بانگ یا چیزی شبیه آن را تایید می‌کند. پس از وقوع مه‌بانگ و زایش زمان و مکان، فضا با سرعتی بسیار بیشتر از سرعت نور گسترش پیدا کرد و این سرعت رفته رفته کاهش پیدا کرد. در آیه ۴۷ سوره ذاریات خدای مهربان به گسترش آسمان اشاره می‌کند و می‌فرماید: «آسمان را با قدرت بر افراشتیم و همانا ما گسترش‌دهنده‌ایم». امروزه کیهان با سرعتی برابر با ۷۰ کیلومتر بر ثانیه بر یک میلیون پارسِک در حال گسترش است (به این سرعت ثابت هابل گفته می‌شود) [۱]. یک پارسِک به فاصله‌ای گفته می‌شود که از آن‌جا، فاصله بین زمین و خورشید که تقریبا ۱۵۰ میلیون کیلومتر است و یک واحد نجومی نامیده می‌شود، زاویه ۱ ثانیه قوس یعنی ۱/۳۶۰۰ درجه را ایجاد می‌کند که تقریبا ۳.۲۶ سال نوری بوده و معادل ۳۰.۹ تریلیون کیلومتر است (۱ تریلیون=۱۰۰۰ میلیارد). بنابراین، هر چه جرمی از ما دورتر باشد، سرعت دور شدنش بیشتر است. در حال حاضر، دانشمندان در حال بررسی نرخ تغییرات ثابت هابل از آغاز زمان (صفر مطلق زمانی) تا کنون هستند تا بتوانند تغییرات ثابت هابل را در آینده پیش‌بینی کنند [۱] و ببینند آیا کیهان تا بی‌نهایت به باز شدن و گسترش خود ادامه می‌دهد یا این‌که گسترش آن زمانی به پایان می‌رسد و پس از آن شروع به انقباض می‌کند. آیه ۱۰۴ سوره انبیاء نشان می‌دهد که روزی گسترش آسمان پایان یافته و شروع به انقباض خواهد کرد. خدای مهربان در این آیه می‌فرماید: «روزی که آسمان را مانند در هم پیچیدن نامه روی نوشته‌هایش (اجرام کیهانی) در هم می‌پیچیم، همان گونه که آفرینش نخستین را آغاز کردیم آن‌ را بازمی‌گردانیم، این وعده‌ای است بر ما، همانا بی‌گمان ما انجام دهنده‌ (آن) هستیم». همچنین آیه ۸ سوره روم و آیه ۳ سوره احقاف به محدود بودن عمر کیهان اشاره دارند و نشان می‌دهند که روزی زمان و مکان نیز از بین خواهند رفت. بله خدای مهربان اول است حتی اول‌تر از زمان و آخر است حتی آخرتر از زمان (هو الاول و الآخر). به بیانی دیگر، خدای مهربان زمان و مکان را به وجود آورده و پس از جمع کردن بساط زمان و مکان نیز وجود خواهد داشت. البته وقتی زمان از بین برود، دیگر واژه‌هایی مثل «پس از» معنای خود را از دست می‌دهد. همان طور که پیش از مه‌بانگ واژه‌ای مانند زمان یا مکان معنایی نداشته و در این حالت خود واژه «پیش از» هم بی‌معنی است.

[۱] https://bigthink.com/starts-with-a-bang/universe-expansion-not-accelerating/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۹/۲۷
حسن خانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی